• oktober

    9

    2017
  • 2014
  • 0
Samenwerken gaat het verschil maken

Samenwerken gaat het verschil maken

Nieuw management van MHK:
Samenwerken gaat het verschil maken. De economie trekt weer behoorlijk aan, de omzetten in de keuken- en sanitairmarkt nemen toe en er worden weer nieuwe winkels geopend. We gingen op bezoek bij MHK Nederland waar na het recente afscheid van Hans Eijsackers een nieuw management team aan het roer is. Het gesprek gaat over toekomststrategie.

“Een bruisend team in een bruisende markt. Want de leden van MHK Nederland maken een zonnige periode door.” We spreken met algemeen directeur Jeroen Geerling, marketing directeur Ivo Metz en financieel directeur Gert van der Horst.

“Het landschap is veranderd en samenwerking is meer dan ooit onmisbaar. Vooral nu de markt weer in de lift zit, gaat samenwerken het verschil maken. We willen ondernemen met de ondernemer! We doen het beduidend beter dan de markt. Maar dat is geen reden om alleen maar feest te vieren. Want goed is de vijand van beter. Dit is juist het moment om scherp te zijn en toekomstplannen te maken: waar gaan we naartoe en hoe gaan we dat doen? En ieder half jaar moet geëvalueerd worden of die koers nog juist is. De markt is dynamisch en gaat steeds sneller. Het jaar 2017 is een goed moment om vooruit te kijken.”

Speerpunten
Wat mogen we van het nieuwe MHK-management verwachten? “We zijn en blijven een sterk samenwerkingsverband; dus in die zin geen spectaculaire koerswijzigingen. Maar vanuit het management hebben we een aantal duidelijke speerpunten benoemd. Eén hiervan is de overtuiging dat markten internationaler worden en Europa steeds meer een thema wordt. We hebben binnen MHK duidelijk een Europese strategie maar kunnen daar op landniveau wel een specifieke invulling aan geven.

De komst van internet heeft veel zaken transparant gemaakt maar wij geloven dat hier voor ons ook een kans ligt op een sterke Europese dienstverlening. In Duitsland is afgelopen jaar Kuechen.de groots gelanceerd, een vorm van nieuw samenwerken. Niet alleen ondernemers, maar ook industriepartners zijn daar nauw bij betrokken; een platform om informatie te verstrekken aan de consument over de aanschaf van een keuken. Tegelijk is het een middel om de consument naar onze deelnemers te leiden. Er worden leads gegenereerd die geïnformeerd en geïnspireerd worden en door de backoffice van de MHK-organisatie omgetoverd worden tot afspraak in de winkel. Het wordt eerst in Duitsland volledig uitgewerkt, om het vervolgens naar de overige Europese landen te brengen. Iets wat wij in Nederland alleen maar toejuichen. Ook hier willen we de consument inspireren om ‘meer keukens te gaan consumeren’.”

“Een speerpunt met Europese karakter zien wij ook terug in de sanitairmarkt; in Duitsland maakt Interdomus een explosieve groei door. Het ledental van deze sanitair-inkoopformule tikt daar bijna de 1.000 winkels aan. Voor Nederland is de sanitairmarkt ook een strategische kernactiviteit, de formule Bad&Body staat helder en is duidelijk gepositioneerd vanuit communicatie. Zowel de website als het nieuwe magazine zijn volledig gericht op beleving van de consument. Remko van Hesse, onze formule manager, begint op stoom te komen en we konden deze maand alleen al drie nieuwe deelnemers begroeten.”

Concepten
“De afgelopen jaren is er veel gebeurd binnen al onze concepten. Bad & Body, MHK KeukenExpert, Reddy Keukens en Uw KeukenSpeciaalzaak hebben aan de marketingkant forse vernieuwing gekregen en aan de inkoopkant zijn met specifieke leveranciers interessante concentratiemodellen gebouwd. Sterkere inkoopconcentratie kan ook meer mediapower geven. Deze concepten zullen uiteraard in de toekomst een speerpunt blijven, maar ook voor ondernemers die niet deelnemen aan concepten, willen wij meer zijn dan alleen een inkooporganisatie. Het ondernemerslandschap is de afgelopen jaren fors veranderd en vrijwel niemand kan of wil meer helemaal in z’n eentje ondernemen; of soms is het gewoon handig bepaalde zaken bij een organisatie te kunnen wegleggen. Daarvoor introduceren we ook op marketingvlak een aantal zaken die voor alle MHK-winkels beschikbaar komen. Per 1 september ziet Showroomkeuken.com het levenslicht. Hierop kunnen alle MHK-leden zonder maandelijkse kosten of provisies over verkochte omzet hun keukens plaatsten. We gaan intensieve online campagnes inzetten om bezoek op de site te genereren. Maar we zullen nog een stap verder gaan. Er was voor alle leden al het MHK marketingmenu, eigenlijk een cafetariamodel waar je tegen lage kosten marketingdiensten kunt afnemen en op dit gebied volledig ontzorgd wordt. Het KeukenMagazine maakte hier altijd al onderdeel vanuit. Maar dit magazine gaan we in 2018 kosteloos beschikbaar stellen voor alle MHK deelnemers, voorzien van een individuele omslag.”

Financieel
“Verder zie je dat er bij iedere ondernemer ook op financieel vlak zaken zijn waar wij als organisatie uitstekend in kunnen faciliteren”, zegt Gert van der Horst. “Zo bieden wij een bedrijfsscan aan die alle elementaire onderdelen van een bedrijf in kaart brengt, toetst en advies uitbrengt hoe zaken beter zouden kunnen. Of natuurlijk een compliment geeft op het moment dat zaken goed voor elkaar zijn. Die advisering van ondernemers is onderdeel van het MHK-lidmaatschap.”
“Speerpunt is tevens om onze deelnemers blijvend onderscheidend vermogen te bieden. De vakhandel zal toegevoegde waarde moeten blijven bieden. Op dat vlak gaan deuren open waar ze voorheen gesloten bleven. Met exclusieve apparatencollecties die AEG voor MHK in Europa ontwikkelde. Een volledig eigen MHK-design van een A-merk inbouwapparaten met een eigen typenummer is in de huidige markt, waar internet en inbouwapparatuur een pijnpunt blijven, een perfecte dienstverlening. Ook op meubelgebied hebben we een aantal sterke private label concepten en zullen daar eind 2017 nog een nieuw label in het exclusieve segment aan toevoegen.
Het is opvallend, dat iedereen dacht dat door de crisis alle keukenzaken ‘geketeniseerd’ zouden worden, maar dat in werkelijkheid de zelfstandige ondernemer toch sterker blijkt te zijn. De consument die iets meer wensen heeft, gaat nu naar hém toe. Het gaat namelijk niet alleen om het kastje, maar om het hele proces van ontwerpen tot opleveren van de keuken. De zelfstandige ondernemer kan daar zijn meerwaarde leveren. De fabrikanten zien ook, dat de massa weliswaar op korte termijn bij ketens te halen is, maar dat de kracht en het aandeel van de zelfstandige vakhandel essentieel binnen de markt blijkt te zijn. Maak als retailer een duidelijke keuze voor een segment en ga daar volledig voor.”

Keuzes maken
Dat is de consument; welke ontwikkelingen zijn er met andere relaties? “Een onderdeel van onze toekomststrategie is dat we keuzes blijven maken. Je kunt niet op iedere bruiloft dansen. Dat geldt voor onze ondernemers, maar tevens voor ons als organisatie. Dat vereenvoudigt en versterkt ook de relatie met onze industriepartners. Onze internationale missie is om duurzame meerwaarde te creëren voor zowel de handelspartner als voor de industriepartner. Er zijn momenteel actuele items zoals groeiproblemen, personeelsproblemen, opleidingen en leveringstermijnen. Hoe faciliteren we als branche dergelijke zaken? En zijn er combinaties mogelijk tussen keukens en badkamers? Ook daar willen we graag met elkaar over brainstormen.”
Jeroen Geerling: “Ik vind samenwerking en intensivering van relaties essentieel. We hebben zo’n mooie branche en zo’n mooi vak. Dan is het jammer dat we naar de consument toe zo’n slecht imago hebben opgebouwd. Het zou geweldig zijn, wanneer we daar met z’n allen iets aan kunnen doen.”
Ivo Metz: “Eigenlijk gek dat we op zoveel plaatsen meten maar door alle verschillende aannames eigenlijk nog maar heel weinig weten van de markt. Nog steeds zijn er geen standaarden gedefinieerd over bijvoorbeeld wat nu eigenlijk een keuken is. We moeten die kennis met elkaar delen. Zowel als retail als met de industrie. We moeten niet meer in losse winkels en fabrikanten denken, maar segmenten aan elkaar knopen om je beter te kunnen profileren en om formules een gezicht te geven.”

COST CALCULATOR

Use our form to estimate the initial cost of renovation or installation.

REQUEST A QUOTE
Latest Posts
Most Viewed
Text Widget

Here is a text widget settings ipsum lore tora dolor sit amet velum. Maecenas est velum, gravida Vehicula Dolor

Categories

© Copyright 2017 De Keuken Renoveerder by Reclame Digitaal