• september

    22

    2017
  • 1691
  • 0
Trends vertalen naar fysiek product

Trends vertalen naar fysiek product

Het vertalen van trends naar fysieke producten is een spel van factoren waaruit je voortdurend afwegingen maakt. Bij keukens, maar ook bij de werkbladen. ‘Moet iets in de richting van een grijze betonlook of juist meer naar zwart? Moet het programma vooral tijdloos zijn of omvat het wat meer ‘exoten’?’ We spreken hierover met Ben van Elk van Dekker.

TRENDS IN DE MARKT

Woontrends ontstaan vanuit de mode- en kunstwereld, zo constateert marketing manager Ben van Elk. “Als werkbladenproducent is het vervolgens voor ons een uitdaging om te kijken wat onze doelgroep aanspreekt en hoe we dat kunnen vertalen naar onze materialen. Wij kennen immers de gevoeligheden van bepaalde materialen en prints en de uitdagingen om een perfect werkblad te maken. Maar ons doel is uiteindelijk om een bepaalde print zo snel mogelijk in de markt te zetten. Door bepaalde kleine aanpassingen zoals een nieuw structuur in het werkblad, de spoelbak en de kraan creëer je keukens met een verrassende uitstraling zonder dat dit zo ingrijpend is dat de consument of verkoper ervoor terugschrikt. Door keuze voor bepaalde kleuren en motieven kan je een keuken haar eigen stijl meegeven. Daarbij is de decoratie natuurlijk ook van groot belang.”

Hoe komen die nieuwe keukentrends tot stand?
“Voor onszelf is een moodboard essentieel, om te zien hoe bepaalde combinaties kunnen leiden tot een geheel nieuwe uitstraling. Een moodboard inspireert en geeft ook richting. Wanneer je binnen een trend geen richting geeft doormiddel van zo’n moodboard, dan kan je niet de goede vertaling maken van trend naar de (showroom)keuken. We vertalen de trends naar de praktijk natuurlijk in samenspraak met anderen: leveranciers, klanten, productmanagers, marketing en onze trendwatchers. Samen kijken vanuit de trends en het productaanbod; is dat iets voor de lange termijn of voor de korte termijn? Om uiteindelijk een breed programma te kunnen bieden waar iedereen iets aan heeft. Dat vereist een non-stop contact met onze afnemers; we zijn altijd in gesprek met onze klanten en met consumenten. Ook via online media zoals Facebook. Trends ontwikkelen zich en een trend verdwijnt niet van de één op andere dag maar evolueert. In die zin ontwikkelen we dus iets op de korte termijn die door nuances aan te brengen ook over langere tijd houdbaar zijn.”

Dat hele traject neemt dus heel wat tijd in beslag?
“Dat traject van het vertalen van een trend naar fysieke producten begint voor 2019 al in september van dit jaar, ook naar aanleiding van beurzen als de Marmomacc en de Cersaie in Italië. We willen dat de complete nieuwe collectie in mei van een bepaald jaar gereed is, zodat het direct bij introductie in september al voor het overgrote deel daadwerkelijk leverbaar is voor het jaar erop. Onze afnemers kunnen immers alleen maar iets verkopen, wanneer het in de showroom ligt. We willen daarbij natuurlijk met een relevant aanbod van unieke producten komen, die anderen niet hebben.”

Welke trends zijn nu belangrijk?
“Wanneer we kijken naar enkele huidige trends op productniveau, dan zien we in de eerste plaats de verluxing in de werkbladen, onder meer in het HPL-segment, waar we met ons DecorTop op in spelen. In de tweede plaats is het segment keramiek sterk aan het groeien. En in de derde plaats zien we ook de vraag naar custom-made producten toenemen; mensen verwachten steeds meer een uniek ontwerp met bijzondere producten.
Een zorgvuldige selectie uit de huidige duidelijk zichtbare stijltrends heeft dit jaar geleid tot een presentatie van twee kenmerkende richtingen: Ethnic Nature en Monochrome. Deze zullen uitgebreid op de Küchenmeile gepresenteerd worden. Je kunt het zien als een doorvertaling van onder ander de Urban Jungle trend.
We omschrijven Ethnic Nature als ‘geïnspireerd op etnische culturen en de tropische natuur met een mix van aardse kleuren en natuurlijke materialen’. Handgemaakt en hightech gaan hier hand in hand. De natuur halen we naar binnen met natuurlijke vezels zoals rotan. Groen is de nieuwe trendkleur; daarnaast zien we de opkomst van het gehele natuurlijke bruinenpalet van zand, klei tot donkere aardetinten en zwart, gecombineerd met grovere hout- en steenstructuren met zichtbare oneffenheden en duidelijke nerven en aders.
Monochrome staat voor ‘één kleur die toon-op-toon wordt toegepast, waarbij een combinatie van verschillende materialen, structuren belangrijk zijn’. We zien hier een groot contrast tussen hard en zacht, hoog en laag, licht en donker, rond en vierkant, organisch en strak, waardoor een spannend effect ontstaat. Wit en zwart of wit met pastel zijn combinaties die we op dit moment veel in het interieur zien.”

COST CALCULATOR

Use our form to estimate the initial cost of renovation or installation.

REQUEST A QUOTE
Latest Posts
Most Viewed
Text Widget

Here is a text widget settings ipsum lore tora dolor sit amet velum. Maecenas est velum, gravida Vehicula Dolor

Categories

© Copyright 2017 De Keuken Renoveerder by Reclame Digitaal